Vanliga frågor och svar
Här har vi samlat vanliga frågor och svar som kan vara till hjälp för dig som söker eller redan bor i en KlaraBo-lägenhet. Hittar du inte det du söker? Hör gärna av dig – vi hjälper dig gärna vidare.
Söker du bostad?
Här hittar du svar på vanliga frågor för dig som letar efter en lägenhet hos oss. Vi förklarar hur det går till att ansöka, vad som gäller med kö och hur du håller dig uppdaterad om nya lediga bostäder.
Skulle du inte hitta det du söker eller vill komma i kontakt med oss – ring gärna vår kundtjänst på 010-184 90 00, så hjälper vi dig vidare!
Kan jag hämta nycklarna innan inflyttningsdagen?
Nej, nycklarna kan hämtas först på inflyttningsdagen efter kl 12.00.
Om det är en helgdag blir det nästa vardag. Vi brukar boka en tid med dig, men hör gärna av dig till ditt lokala kontor om du vill stämma av.
Är lägenheten besiktigad innan jag flyttar in?
Ja, vi gör alltid en besiktning när en hyresgäst flyttar ut. Om det finns något att åtgärda fixar vi det innan du flyttar in, om inget annat är överenskommet.
Lägenheten är inte ordentligt städad – vad gör jag?
Hör av dig till oss direkt om du tycker att städningen inte är godkänd när du flyttar in. Det är viktigt att vi får veta det samma dag som du flyttar in.
Var har ni hyreslägenheter?
Vi har mer än 7400 lägenheter runt om i landet. Från Trelleborg i söder till Umeå i norr. Du hittar alla våra orter här.
Var hittar jag lediga lägenheter?
Du hittar alla våra lediga lägenheter här. Om du registrerar ditt intresse för ett område får du löpande information via e-post när det dyker upp lediga bostäder som matchar dina önskemål.
Behöver jag stå i kö för att få en lägenhet hos er?
Nej, hos KlaraBo har vi ingen generell bostadskö. Du söker enkelt direkt via vår hemsida när du hittar en lägenhet som passar dig. Undantag gäller för våra bostäder i Visby.
Inflyttning – så funkar det!
Funderar du på hur det går till när du flyttar in i din nya lägenhet? Här hittar du svar på vanliga frågor om tillträde, nycklar och annat som kan vara bra att ha koll på.
Glöm inte att adressändra och teckna en hemförsäkring innan du flyttar in. I ditt trapphus hittar du kontaktuppgifter och viktiga telefonnummer om du skulle behöva hjälp.
Välkommen hem!
Kan jag hämta nycklarna innan inflyttningsdagen?
Nej, nycklarna kan hämtas först på inflyttningsdagen efter kl 12.00.
Om det är en helgdag blir det nästa vardag. Vi brukar boka en tid med dig, men hör gärna av dig till ditt lokala kontor om du vill stämma av.
Är lägenheten besiktigad innan jag flyttar in?
Ja, vi gör alltid en besiktning när en hyresgäst flyttar ut. Om det finns något att åtgärda fixar vi det innan du flyttar in, om inget annat är överenskommet.
Lägenheten är inte ordentligt städad – vad gör jag?
Hör av dig till oss direkt om du tycker att städningen inte är godkänd när du flyttar in. Det är viktigt att vi får veta det samma dag som du flyttar in.
Är du hyresgäst hos oss?
Som hyresgäst dyker det ibland upp frågor – stort som smått. Här har vi samlat svaren på det som flest undrar över när det gäller boendet, din lägenhet, felanmälan och mer.
Var hittar jag min hyresavi?
Du får din hyresavi via e-post och hittar den även på Mina sidor.
Hur säger jag upp min lägenhet?
Logga in på Mina sidor och säg upp ditt kontrakt med ditt BankID. Du får sedan ett mejl som du behöver läsa igenom och signera.
Har du inte BankID? Då kan du ladda ner en uppsägningsblankett på Mina sidor.
När görs slutbesiktningen när jag ska flytta ut?
Slutbesiktningen görs så nära din avflyttningsdag som möjligt. Då behöver lägenheten vara helt tom och ordentligt städad.
Om något behöver åtgärdas ska det vara fixat innan du lämnar in nycklarna.
Jag råkade betala in för mycket pengar på hyresavin – vad händer nu?
Ingen fara! Systemet flyttar automatiskt pengarna till näst-kommande avi.
Vad gäller för hyran?
Hyran betalas i förskott varje månad. Förfallodatumet framgår av fakturan, som skickas ut mellan den 7:e och 10:e varje månad.
Om du har e-faktura, pappersfaktura eller autogiro får du ingen separat avi via e-post.
Kan jag skjuta upp min betalning?
Tyvärr kan vi inte ge uppskov med hyran. Om hyran inte är betald inom 7 dagar efter förfallodagen skickas ärendet vidare till vårt inkassobolag.
Får jag ha husdjur i lägenheten?
Ja, om inte annat anges i ditt hyresavtal.
Som djurägare ansvarar du för att husdjuret inte stör grannar eller orsakar skador i lägenheten. Tänk också på att gemensamma gårdsytor inte är till för att rasta djur – använd istället närliggande grönområden.
Min granne spelar hög musik sent på kvällen – vad gör jag?
Det ska vara lugnt i huset mellan kl 22.00-07.00. Blir du störd under den tiden kan du kontakta jouren på telefon 010-184 90 00.
Observera att om störningen inte kan bekräftas kan du som anmäler behöva stå för kostnaden för utryckningen.
Ska du ha fest? Meddela gärna grannarna i förväg – det brukar göra stor skillnad.
Min granne låter mycket på dagarna – vad kan jag göra?
Att bo i flerfamiljshus innebär att vissa ljud får accepteras, särskilt dagtid. Men alla ska såklart visa hänsyn.
Upplever du att det är störande? Börja gärna med att prata direkt med grannen – det löser ofta mycket.
Får jag måla eller tapetsera om?
Innan du målar eller tapetserar om kontakta alltid ditt lokala kontor för vad som gäller för just din lägenhet. Du hittar kontaktuppgifter här.
Kan jag byta ut mina vitvaror?
Ja, men nytt är inte alltid bättre. Så länge dina vitvaror fungerar och inte är alltför gamla kan det vara smart att behålla dem ett tag till.
Vi jobbar för att återbruka så mycket som möjligt för att minska vår klimatpåverkan.
Men om jag ändå vill byta ut en vitvara?
Om du vill byta ut en vitvara kan du beställa en standardförbättring genom oss. Kontakta ditt lokala kontor för prisuppgifter. Du hittar kontaktuppgifter här.
Hur gör jag en felanmälan?
Om du behöver hjälp eller upptäcker något fel i din bostad eller i de gemensamma utrymmena ska göra en felanmälan/serviceanmälan på Mina sidor.
Kan jag hyra ut min lägenhet i andrahand?
För att få hyra ut din lägenhet i andrahand måste du först alltid ansöka om andrahandsuthyrning till oss. Kontakta oss för att få en blankett utskickad till dig.
Dags att flytta ut?
När det är dags att packa flyttlådorna dyker det ofta upp frågor. Här får du svar på vad som gäller vid uppsägning, nyckelhantering och annat som är bra att tänka på.
Kom ihåg att göra adressändring och avsluta eventuella abonnemang i god tid – till exempel tv och bredband – så slipper du onödiga kostnader.
Uppsägningstiden är alltid tre månader, om inget annat står i ditt hyreskontrakt. Du hittar ditt avtal genom att logga in på Mina sidor.
Lycka till med flytten!
Hur säger jag upp min lägenhet?
Logga in på Mina sidor och säg upp ditt kontrakt med ditt BankID. Du får sedan ett mejl som du behöver läsa igenom och signera.
Har du inte BankID? Då kan du ladda ner en uppsägningsblankett på Mina sidor.
När görs slutbesiktningen när jag ska flytta ut?
Slutbesiktningen görs så nära din avflyttningsdag som möjligt. Då behöver lägenheten vara helt tom och ordentligt städad.
Om något behöver åtgärdas ska det vara fixat innan du lämnar in nycklarna.
Kan jag lämna lägenheten tidigare om en vän vill ta över den?
Nej, uppsägningstiden är alltid 3 månader, även om du har någon som vill flytta in tidigare.
Vi behöver tiden för besiktning och annat administrativt, så lova inte bort lägenheten till någon annan.
Måste jag slutstäda om lägenheten ändå ska renoveras?
Ja, om inget annat är överens-kommet. Renoveringsplaner kan ändras, och om städningen inte är ordentlig kan du som tidigare hyresgäst bli betalningsskyldig.