Hoppa till innehåll
Kundtjänst

Frågor och svar

Inflyttning – så funkar det!

Funderar du på hur det går till när du flyttar in i din nya lägenhet hos oss? Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna, så du enkelt hittar det du undrar över.

Och du – glöm inte att adressändra och fixa hemförsäkringen innan du flyttar in. I ditt trapphus hittar du alltid viktiga telefonnummer och kontaktuppgifter om du skulle behöva något.

Välkommen hem!

Kan jag hämta nycklarna tidigare än inflyttningsdatumet?

Du har rätt att hämta nycklarna till din bostad på den utsatta inflyttningsdagen efter kl. 12.00. Skulle inflyttningsdagen inträffa på en helgdag sker inflyttningen nästkommande vardag efter kl. 12.00. Vanligtvis kontaktar vi dig för att boka in en tid för nyckelutlämning men du är även varmt välkommen att kontakta ditt lokala kontor för att bestämma en tid.

När och var kan jag hämta mina nycklar?

Beroende på vart i landet du ska flytta in så ser våra nyckelrutiner lite olika ut. Här nedanför hittar du hur det fungerar just på din ort:

Bjuv, Borlänge, Falun, Gävle, Helsingborg, Huskvarna, Höganäs, Höör, Malmö, Nybro, Oskarshamn, Ronneby, Smedjebacken, Sundsvall, Svalöv, Tranås, Trelleborg, Umeå, Vaggeryd
På dessa orter kommer vi att kontakta dig för att boka en tid och du är sedan välkommen till vårt lokalkontor på den bokade tiden för att få dina nycklar.

Bollnäs
Nycklarna hämtas hos vår låsfirma KanLås, Kilbergsvägen 2, 821 41 Bollnäs kl. 12.00 på inflyttningsdagen.

Östersund
Nycklarna hämtas på vår låsfirma Byggbeslag AB, Hagvägen 18 kl. 12.00 på inflyttningsdagen.

Grängesberg
Vi kontaktar er och bokar en tid för utlämning på vårt områdeskontor.

Motala och Skokloster
Här kontaktas ni av vår samarbetspartner Fastighetssnabben för bokning av tid.

Gävle
Här är du välkommen att hämta nycklarna på Fastighetssnabbens områdeskontor mellan kl. 12.00-15.00 på inflyttningsdagen.

Visby och Västervik
Här är du välkommen till vårt lokalkontor kl. 12.00 på inflyttningsdagen för att hämta dina nycklar.

Kom ihåg! Ta med giltig legitimation och se till att första hyran är betald innan du hämtar nycklarna.

Får jag flytta in med mina husdjur?

Du som hyresgäst har fullt ansvar för dina husdjur. Det är tillåtet med husdjur i våra lägenheten om annat inte avtalas. Du som hyresgäst kan bli ersättningsskyldig för skador som ditt husdjur orsakat. Husdjuren får inte heller störa omgivningen eller rastas fritt på gården.

Kan jag vara säker på att lägenheten är besiktigad innan min inflytt?

Vi slutbesiktigar alla våra lägenheter vid en avflytt. Eventuella anmärkningar som görs ska vara åtgärdade innan du får tillträde till lägenheten (om annat inte avtalats).

Dags att flytta ut?

När det börjar bli dags att packa flyttlådorna får vi ofta många frågor.

Kom ihåg att adressändra och säga upp tv- och bredbandsabonnemang i god tid, så slipper du onödiga kostnader.

Uppsägningstiden är alltid 3 månader, om det inte står något annat i ditt kontrakt. Vill du dubbelkolla vad som gäller för dig? Då hittar du ditt avtal genom att logga in på Mina sidor.

Lycka till med flytten!

Hur säger jag upp min lägenhet?

För att säga upp din lägenhet rekommenderar vi dig att logga in på ”Mina sidor” och säga upp med bankID. Du får då ett mail skickat till dig som du måste läsa igenom och sedan signera med ditt bankID. Om du ej har möjlighet till det finns en uppsägningsblankett att ladda ned på ”Mina sidor”.

När sker slutbesiktning av min lägenhet?

Slutbesiktningen ska ske så nära avflyttningsdagen som möjligt. Vid slutbesiktningen ska lägenheten vara tömd och städad så att våra besiktningsmän kan utföra besiktningen i sin helhet. Eventuella brister eller anmärkningar ska åtgärdas innan nycklarna till lägenheten lämnas in. Vid godkänd besiktning lämnas nycklarna över till oss.

Jag har tappat bort en nyckel?

Om inte samtliga nycklar som ni har kvitterat ut lämnas tillbaka kommer du att debiteras för ett låsbyte. Kostnad för detta kan variera, kontakta ditt lokala kontor för prisuppgifter.

Jag vill lämna min lägenhet tidigare och har en kompis som vill ta över den?

Uppsägningstiden på din lägenhet är alltid tre (3) månader och det är denna tid du måste räkna med oavsett om du känner någon som kan ta över lägenheten tidigare. Vi följer rutiner gällande besiktningar och administrationen som sker vid uppsägning. Lova därför inte till någon att de har rätt att överta lägenheten tidigare eller att det går att lösa.

Min lägenhet ska renoveras, behöver jag slutstäda?

Om annat inte har avtalats så ska din lägenhet alltid städas noggrant innan avflyttning. Även om lägenheten ligger i en renoveringsplan så kan det ändras fort. Vid anmärkning på städningen kan du som hyresgäst bli betalningsskyldig.

Frågor om hyran eller annat?

Undrar du något om din hyresavi? Eller vad du ska göra om grannen spelar trummor mitt i natten? Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Skulle du inte hitta det du söker eller vill komma i kontakt med oss – ring gärna vår kundtjänst på 010-184 90 00, så hjälper vi dig vidare!

Jag har betalat in på fel hyresavi?

Ingen fara, vårt system känner av vilken avi som förfaller närmast och flyttar över pengarna till rätt hyresavi.

Jag har inte fått min hyresavi för denna månad?

Om din hyresavi saknas så hittar du den alltid på ”Mina sidor” som en PDF. Önskar du den i brevform ber vi dig att kontakta ditt lokala kontor så skickar vi ut den på nytt till dig.

När ska hyran betalas in?

Hyran betalas i förskott varje månad. Tänk på att alltid betala din bostadshyra först vid akuta ekonomiska situationer. Betalas inte hyran i tid kommer du få ett inkassokrav, vilket medför en extra kostnad för dig. Om hyran fortfarande inte blir betald efter inkassokravet kommer du delges en uppsägning av ditt hyresavtal.

Min granne spelar musik sent på nätterna?

Normalt skall det vara tyst i husen mellan 22.00 och 07.00. Om du planerar fest eller liknande, tänk på att informera dina grannar i god tid. Vid störningar kan du alltid kontakta vår störningsjour (använd ditt lokala nummer). Det är viktigt att du som anmälare vet om att vid ej konstaterade störningar kan du som anmälare bli betalningsskyldig för utryckningen.

På Mina sidor hittar du hyresavier, ditt kontrakt och det är också här du gör felanmälan.

Till Mina sidor här

Att hitta den perfekta lägenheten kan kännas som en utmaning – vi hoppas kunna göra det lättare för dig.

Hitta lägenhet här